KM Futures arbete fokuserar på att hjälpa ledningen, ledarskapet och HR att möta och påverka framtidens utmaningar mitt i förändringen. KM Future stöder i strategiprocessen, förändring, ledning genom information, förbättring av informationsflödet och bidrar till att säkerställa kompetens och förmåga för framtiden. 

Människor och deras framgång i arbetet står i centrum för arbetet. Stöd ges bland annat genom coachning och utbildning, individuellt eller i grupp. Tarja har själv en magisterexamen i kunskapshantering och ledarskap och en stark bakgrund i ledarskapspositioner inom finanssektorn.

Vi tror på kraften i fördjupad kunskap och förståelse, som genereras genom delat tänkande, dialog mellan människor och användning av befintlig data och tyst kunskap.” (KM Future)

Tarja Elorantas Dialogpaus-karriär började när hon deltog i en av de första Dialogpaus-utbildningarna som Sitra ordnade. Hon berättar att hon genast fastnade för metoden och ville ta den i bruk på en gång. Nu hade hon hittat något som hon hoppades skulle få stor spridning. Sedan dess har Dialogpaus-utbildningarna varit en del av KM Futures utbildningsutbud. 

KM Future ordnar utbildningstillfällen som är öppna för alla samt evenemang som riktar sig direkt till olika grupper. Utbildningarna har omfattat ett brett spektrum av organisationer och företag från hela Finland. Bland deltagarna har funnits projektledare, olika influencers och chefer som har tagit Dialogpaus-metoden till sin egen arbetsplats.

 

Att involvera människor engagerar och ger bättre resultat

Att inkludera människor i beslutsfattande och i att påverka gemensamma frågor har alltid varit en viktig del av KM Futures verksamhet. Viljan att påverka och förändra saker till det bättre kommer från människorna själva.

Enligt Tarja har många arbetsplatser identifierat ett tydligt behov av att sitta ner och diskutera frågor som berör arbetsgemenskapen i lugn och ro. Man inser ofta värdet av diskussionen, men utmaningen är tidshanteringen eller ensidig kommunikation. Det ges inte tillräckligt med tid för diskussion och lyssnande. Många har dock sagt att de under utbildningen har insett att även en kort stund kan skapa en bra samhörighet.

Tarja påminner om att modernt ledarskap inte är enkelt. Det är svårt att förutse framtiden, och därför är det viktigt att lyssna på alla nivåer i organisationen. Vilka är diskussionsämnena i arbetsgemenskapen? Vilka möjligheter eller utmaningar ser personer med olika arbetsuppgifter? Vad pratar kunderna om? Hur är det med leverantörerna? Allt detta är tyst information som skulle vara viktig att få ut. Återigen är detta en utmaning om man inte är genuint intresserad av och lyssnar på människor i hela organisationen. Därför måste man ge sig ut i verkligheten och lyssna på vad folk pratar om.

Man kommer längre i beslutsfattandet när man involverar människor. Samtidigt är människor också mer engagerade när de har möjlighet att påverka. Det är också så saker och ting går framåt.”

Förutom att det är viktigt att ge tid för diskussion på arbetsplatsen gör Dialogpaus det möjligt att höra alla röster, även de som ofta är tystare. Tarja berättar att chefer har tagit med sig Dialogpaus-metoden till sina arbetsplatser, till exempel som mötespraxis för teammöten. 

Behovet av ett jämlikt bemötande har vuxit fram ur erfarenheten att många inte för fram sin egen synpunkt när det alltid är någon annan som talar. Dialogpaus ger möjlighet till en mer jämlik diskussion och skapar en bättre samtalskultur på arbetsplatsen. Samtidigt ger det den anställda upplevelsen av att min synpunkt är värdefull och vill bli hörd.

 

En god samtalskultur stödjer både det dagliga arbetet och hanteringen av utmanande situationer

Chefen spelar en viktig roll när det gäller att skapa en samtalskultur. Hen har ofta makten att möjliggöra en stund av gemensam dialog. Enligt Tarja bidrar dialogen i sin tur till att föra människor samman och skapa samhörighet. Dialogisk ledarskap innebär att människor deltar i och påverkar beslut som påverkar arbetsgemenskapen och deras sätt att arbeta.

Det finns många olika frågor som dyker upp i vardagen på en arbetsplats, som det kan vara värt att stanna upp och fundera över. Då och då kan det vara bra att stanna upp och tillsammans fundera över vad som är viktigt för oss, vilken slags kultur vi bygger, hur vi behandlar andra, vilka värderingar vi har och vilken slags framtid vi vill bygga.

Tarja berättar att värdediskussioner och olika förändringssituationer på arbetsplatsen är nära förknippade med att bygga upp förtroende; när man skapar en samtalande kultur skapar man också förtroende. Och när förtroendet byggs upp genom diskussion blir ofta även de svåraste situationerna enklare. En bra grund stödjer förmågan att öppet diskutera svåra ämnen. Detta leder också till färre konflikter.

Dialogpaus kunde vara en av de arbetslivsfärdigheter som alla borde lära sig.”

Det är viktigt att diskutera och skapa en samtalskultur på arbetsplatsen. Personalen ska känna att deras idéer värdesätts och att man vill lyssna på dem. Om budskapet uppifrån däremot är väldigt enkelriktat och den anställda får en känsla av att bli åsidosatt och att värderingarna inte stämmer överens, kommer han eller hon också att söka sig till ett nytt jobb ganska snabbt. Det lönar sig att hålla människor engagerade på olika sätt.

Tarja är övertygad om att om man investerar en timme eller två i att prata när saker och ting är svåra, så kommer det att löna sig många gånger om. Den känslomässiga påverkan som detta kan ha på en medarbetare är verkligen anmärkningsvärd. Det är också ett sätt att skapa kontakt med andra människor. Att ha en Dialogpaus-diskussion tillsammans kan fungera som en viktig påminnelse om att när saker och ting blir utmanande så är man tillsammans och tillsammans kan man ta sig igenom det. Att prata är viktigt för välbefinnandet.

Tarjas egna Dialogpaus-insikter har handlat om den kraft som finns i människor och i att göra saker tillsammans. En av de saker som hon minns allra bäst är en diskussion som hon ledde med en arbetsgemenskap i en mycket osäker förändringssituation. Situationen hade orsakat mycket osäkerhet, rädsla och ångest på arbetsplatsen. 

Men efter ett par timmars diskussion började deltagarna uppmuntra varandra om hur de klarar sig, hur de har många färdigheter och hur de kommer att stödja varandra. De fann styrka i varandra och i slutändan betonade deltagarna i sitt tal vikten av att klara sig tillsammans. En deltagares kommentar var hjärtevärmande: ”Vi kommer att ta oss igenom det här tillsammans.”

Jag blev rörd när jag körde hem efter diskussionen. Och det blir jag fortfarande när jag tänker på hur jag kunde hjälpa dem i den situationen.”

Tarja påpekar att det ur ett ledningsperspektiv också är viktigt att skapa psykologisk trygghet. Det är mycket prat om det, men det behövs också mycket. Vi måste våga ta upp de svåra frågorna, och det är här ledarskapet verkligen är nyckeln. I slutändan är det chefen som skapar en atmosfär där människor vågar ta upp frågor och vågar påverka, ifrågasätta och vara sig själva. Diskussioner i mindre grupper kan bidra till att skapa bättre arbetssätt.

 

Bättre förståelse för mig själv, andra och ämnet

Förutom att BREAK hjälper dig att skapa engagemang, lyssna, skapa en bättre samtalskultur, bygga upp förtroende, skapa kontakter och ta upp svåra frågor, kan det också hjälpa dig att lära känna dig själv, de andra i diskussionen och det ämne som diskuteras bättre.

Tarja lyfter fram hur Dialogpaus-diskussionerna hjälper människor att lära sig att lyssna och diskutera på ett mer jämlikt sätt. Dialogpaus utvecklar förmågan att vara med människor och hjälper dig att lära dig att känna igen vilken typ av samtalare du är. Det ger dig möjlighet att se hur ditt eget tänkande utvecklas, vilket behov du har av att uttrycka dig, om du vågar uttrycka dig överhuvudtaget och hur du reagerar på vad andra säger. Genom diskussionen kan du t.ex. identifiera de känslor som uppstår när någon inte håller med dig.

Tarja påminner om att Dialogpaus-diskussionen hjälper oss att förstå olika människor med olika bakgrund. Detta är viktigt både på arbetsplatsen och i samhället i stort. I dag är det viktigare än någonsin att känna till exempelvis olika kulturer och olika sätt att göra saker. Trots allt kommer saker och ting in på arbetsplatsen med människorna. 

Sedan har vi naturligtvis själva ämnet, som du kan lära dig mer om under diskussionen. Att ta sig an ämnet och diskutera det ur olika synvinklar kan generera en mängd nya idéer för arbetsplatsen. Det är bara genom att lyssna på andra som man kan komma på något som man själv inte skulle ha tänkt på.

 

Vilken Dialogpaus-stiftelse?

Dialogpaus-stiftelsens syfte är att tillsammans med andra organisationer som är intresserade av dialog förändra diskussionskulturen i Finland till att bli mer konstruktiv, minska splittringen i samhället och öka människors delaktighet i samhället.

Dialogpaus-stiftelsens vision är att samhällsdebatten ska vara konstruktiv, respektfull och engagera ett brett spektrum av samhällsmedlemmar. Människor och organisationer har både vilja och kunskap att föra en konstruktiv diskussion om viktiga frågor.

KM Future ordnar utbildningstillfällen som är öppna för alla i form av när-, distans- och onlineutbildning. För att delta i KM Futures Dialogpaus-utbildningar, klicka här. Utbildningarna hålls på finska.

Diabloggar

  • Att minska skolsegregationen i Åbo - Dialogpaus-metoden med i projektet

    Den offentliga diskussionen har fokuserat på segregationen av olika områden, som hänvisar till differentieringsutvecklingen i bostadsområden. Både i Åbo och i många andra städer har man svarat på denna utmaning med projekt som bland annat syftar till att minska skolsegregationen. I denna diablogg förklarar Emil Kusnetsoff från Åbo stad hur Dialogpaus-metoden har använts i projekt som strävar efter att minska skolsegregationen.
  • Tillsammans och ensam: erfarenheter av bemötanden och gemenskaper

    Dialogpaus-stiftelsen ordnade tillsammans med Puistokatu 4 en Nationell dialog i slutet av november. I dialogen diskuterades erfarenheter av bemötande och betydelsen av gemenskaper. Den här diabloggen handlar om förändringar i och behovet av gemenskap samt vad som krävs för att bilda en gemenskap ur deltagarnas perspektiv. Slutligen kommer vi att överväga hur en Dialogpaus-diskussion kan bidra till detta.
  • Dialogpaus-metoden inom högre utbildning: hur kan till exempel socionomstuderanden dra nytta av den?

    I bloggen undersöks metoden särskilt inom ramen för socionomutbildningen. Metoden har identifierats som ett viktigt verktyg för studenter för att stödja självreflektion och som ett utmärkt verktyg för klientmöten. På...
Alla diabloggar