Skolornas kvalitet och förtroendet för olika skolor har identifierats som en viktig faktor för regional utveckling i forskning om segregation (Åbo stad). Därför har det startats projekt för att minska skolsegregationen, särskilt i Finlands största städer.
Segregation betyder åtskillnad, och tyvärr är detta inte en trend som avtar. Segregationen tar sig många uttryck. Regional, socioekonomisk, språklig. Det är viktigt att ta reda på vad som kan göras åt segregation som fenomen”, Emil Kusnetsoff
Åbo stads första projekt, Minska skolsegregationen i Åbo, startade i början av 2022 och avslutades i april 2024. Ett uppföljningsprojekt inleddes omedelbart efter det första projektet och kommer att avslutas i slutet av 2025. Det andra projektet kommer att följa i fotspåren av det första och kallas En bra utbildning för alla (Kaikil hyvä opintie): Minska skolsegregationen i Åbo II.
Huvudsyftet med projekten är att bekämpa ojämlikheter i skolorna och att skapa likvärdiga förutsättningar för inlärning för alla skolbarn i Åbo, oavsett vilken skola de går i.
Det första projektet resulterade i en färdplan för att förebygga skolsegregation i Åbo stad, som sammanförde befintliga åtgärder, antogs från andra kommuner och testades under projektet. I det andra projektet kommer färdplanen att implementeras och integreras i stadens verksamhet och beslutsfattande.
Projekten finansieras av undervisnings- och kulturministeriet och Åbo stad. Andra liknande projekt som syftar till att minska skolsegregationen pågår också i Helsingfors, Vanda, Esbo, Tammerfors, Jyväskylä och Villmanstrand.
Nästan alla grundskolor i Åbo deltog i Skididialoger
Projektet beslöt att utnyttja Dialogpaus-metoden och Skididialog-modellen som grundar sig på Dialogpaus-metoden, eftersom med hjälp av dem är det möjligt att höra vad människor har att säga. Dialogen tar ofta upp frågor som inte nödvändigtvis skulle tas upp i ett frågeformulär. Dessutom möjliggör det att diskussionen kan föras från samma utgångspunkt, utifrån den personliga erfarenheten. Ingen behöver vara expert på ämnet.
Staden har hård data och statistik, men det behövs också mjuk information. Genom att prata med människor får man fram information som kanske inte nödvändigtvis syns i statistiken. Den verklighet som siffrorna visar kan skilja sig från den verklighet som människor själva berättar om. Det är viktigt att kombinera dessa för att få en fullständig bild av ärendet”, Emil Kusnetsoff
Under våren 2023 var utgångspunkten att konsultera elever och skolpersonal från skolor i hela Åbo. Således deltog 27 av 32 grundskolor i Åbo i Skididialogerna. Skididialog är en modell för konstruktiva diskussioner för barn och ungdomar som utvecklats i Lahtis och som bygger på Dialogpaus-metoden. Skididialog för samman barn, ungdomar och de vuxna som arbetar med dem och fattar beslut i en jämlik diskussion.
Teman för vårens diskussioner var gemenskap och skolans livskraft och drivkraft. Två elever från varje skola deltog i diskussionerna. För att undvika eventuella maktpositioner och utmanande situationer var undervisningsgrupperna blandade. Sammanlagt deltog 156 personer från olika grundskolor i Skididialogerna. Dessutom ordnades tre dialoger för barn i förskolan med totalt 40 deltagare.
Innehållet i Skididialogerna antecknades och användes för att komplettera färdplanen med åtgärder. Samtidigt var det också möjligt att konkretisera de farhågor, förhoppningar och utvecklingsbehov som framkom i diskussionerna. Idéerna fördes anonymt vidare till en styrgrupp, där bland annat stadens biträdande borgmästare för utbildning ingick.
I de regionala Dialogpaus-diskussionerna låg fokuset på att lyssna, mötas och bygga förtroende
Efter Skididialogerna ordnades regionala Dialogpaus-diskussioner i Hallis och Kråkkärret. I de regionala diskussionerna deltog personal från skolor och småbarnspedagogik, föräldrar, olika aktörer i området och stadens anställda. I båda diskussionerna deltog bland annat Åbos borgmästare och utbildningsdirektör. Syftet med diskussionerna var att fördjupa förståelsen, att erbjuda ett jämlikt bemötande och att bygga upp förtroende. Diskussionerna faciliterades av Efe Evwaraye, expert från Dialogpaus-stiftelsen.
Återkopplingen från båda diskussionerna var mycket positiv. Diskussionerna visade också att det hade funnits ett behov av ett samråd. Det är viktigt för en stad att lyssna på sina medborgare och det kan vara mycket svårt att fånga upp allt det som kommer ur en genuin dialog med andra människor enbart genom enkäter.
Eftersom endast ett begränsat antal deltagare kan bjudas in till en Dialogpaus-diskussion för att göra diskussionen så jämlik som möjligt, fattades beslut om att organisera en uppföljande workshop efter Dialogpaus-diskussionerna, som var öppen för alla. Detta gjorde det också möjligt att arbeta mer lösningsorienterat med de erfarenheter och idéer som hade kommit fram under diskussionerna. Det totala antalet deltagare i gruppdiskussionerna och workshopen var 60 personer.
Dialogpaus-diskussionerna och samrådet med invånarna om frågor som var viktiga för dem gjorde det också möjligt att omedelbart ta itu med konkreta önskemål, till exempel bättre fritidsmöjligheter i ett visst område.
Just nu ordnas Skididialoger igen i Åbo i samarbete med spetsprojektet för kompetens. Projektet har genomfört omfattande gruppdiskussioner för personal på olika utbildningsnivåer som faciliterats online. Skididialogerna kommer att användas för att komplettera den övergripande bilden och ge kvalitativ erfarenhet av ämnen där ytterligare information behövs på basis av svaren i gruppdiskussionerna. Dialogerna kommer därmed att bidra till att fördjupa resultaten av diskussionerna och komplettera de kvantitativa uppgifterna med kvalitativ information.
Läs mer om hur man använt sig av Dialogpaus-metoden i delaktighetsarbete i städer:
- Barn, unga och vuxna sitter i samma ring under “Skididialoger”
- Erfarenhetskunskap som stöd för beslutsfattande – Tammerfors stad involverar invånare i trafikplaneringen
Vilken Dialogpaus-stiftelse?
Dialogpaus-stiftelsens syfte är att tillsammans med andra organisationer som är intresserade av dialog förändra diskussionskulturen i Finland till att bli mer konstruktiv, minska splittringen i samhället och öka människors delaktighet i samhället.
Dialogpaus-stiftelsens vision är att samhällsdiskussionen ska vara konstruktiv, respektfull och engagera ett brett spektrum av samhällsmedlemmar. Människor och organisationer har både vilja och kunskap att föra en konstruktiv dialog om viktiga frågor.
Dialogpaus-metoden är en gratis och öppen metod som möjliggör mer konstruktiva och jämlika diskussioner. Du kan lära dig mer om den här.