Om diskussionen föregås av en konflikt och målet med diskussionen är att lösa upp den ska man planera diskussionen extra väl.
En konflikt är svårartad stridighet. Konflikten kan ha vuxit med tiden eller flamma upp plötsligt.
Att lösa upp en konflikt kan vara en mycket svår uppgift, och det lönar sig inte för en oerfaren dialogledare att direkt ta sig an denna uppgift ensam. Att lösa en svår konflikt är yrkesskicklighet i särklass, och många experter har studerat och övat på dessa färdigheter i många år. Ta en erfaren dialogledare som par och stöd. I Finland erbjuds också bra yrkeskompetens för medling. Läs mer i bland annat Naapuruussovittelun käsikirja (Handboken för grannskapsmedling) eller Finlands forum för medling FFM:s webbplats. Du kan också komma vidare genom Suomen työnohjaajat ry.
Förhandskartläggning
Ta reda på vem som behöver vara på plats och vilka ärenden som ska behandlas. Berätta för parterna vad man eftersträvar genom diskussionen.
Tid
Reservera gott om tid för att reda ut konflikten. Kom också överens om när man ska fortsätta om ärendet inte kan redas ut med en diskussion.
Inledning
Behandlingen inleds med att diskutera varför man samlats. Därefter går man igenom strukturen och de dialogiska förfarandena (lyssna, respektera, delta, direkt tal och utforska olika synpunkter). Ledaren ger sig rätten att begränsa och styra diskussionen. Det betonas att syftet med diskussionen inte är att uppnå samförstånd, utan att förstå varandra.
Framskridande
Konfliktparterna ges lika mycket tid att berätta om sina egna erfarenheter och perspektiv. De andra får inte avbryta berättelsen, utan ska vänta på sin tur. ”Vad hände? Hur upplevde du det? Vad är viktigt för dig i lösningen?”
När alla fått tala sammanfattar ledaren det som sagts och preciserar de väsentliga enigheterna och meningsskiljaktigheterna. Man behöver inte uppnå en lösning.
Till slut
Till slut funderar man på om saken blivit klarare och om man behöver fortsätta diskussionen senare. Hur ska man gå till väga i fortsättningen?